Bugün - 31 Temmuz 2014 Perşembe
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künyemiz
Reklamlar
Sayfalar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.bulten.gen.tr Logo
İstanbul 27°C
Haber Detayları

Ergenlik Döneminde Arkadaşlık

nsan doğduğu andan itibaren gelişmeye başlar. Çocuk için annesi ve babası en önemli örneklerdir. İlköğretime başladığında anne-babaya öğretmeni de eklenir. Ancak ergenlik dönemine gelindiğinde bu durum değişir...

Yaşam Haberi - 06 Ekim 2013 Pazar - 16:08
Resmi büyütmek için üzerini tıklayın...

Anne–baba en iyi örnek olma yerine ergenin çatışma yaşadığı kişiler haline gelirler. İşte bu dönemde genç kendisine yeni örnekler bulur ki bunlar da çoğunlukla arkadaşları olur. Arkadaş edinme ve arkadaşlık ilişkisi çok erken yaşlarda başlar.

Ergen için bu dönemde arkadaşlarının önemi büyüktür. Arkadaşlar arasında gruplar oluşturulur ve bu grupların kendilerine özgü kuraları vardır. Ergen onu en iyi anlayan kişilerin artık arkadaşları olduğunu düşünmektedir. Dolayısıyla bu dönemde ailenin arkadaşlarına karışmasına veya onlarla vakit geçirmesine izin verilmemesine şiddetle tepki gösterirler. Kendisine konulan yasaklara sonuna kadar direnir ve sınırlarını zorlamaktan çekinmezler.

Bu noktada anne ve babanın vereceği tepki önem kazanmaktadır. Ergenlik döneminde arkadaş edinemeyen, arkadaşlık ilişkisi kuramayan bir ergendeki bu boşluğu ailenin sevgisi ve yakınlığı dolduramaz.

Genç, arkadaş grubunun içinde doğru ilişkiler geliştirmeyi, ilgilerini, yapmaktan hoşlandığı ve hoşlanmadığı şeyleri keşfetmeyi, karşı cins ile iletişim kurmayı ve kendisini anlamayı öğrenir. Ancak aile hiçbir zaman gencin yerine onun arkadaşlarını seçmemeli, arkadaşlarının yanında ergeni küçük düşürücü veya kıyaslayıcı hareketlerden kaçınmalıdır.

Ergenler neredeyse tüm enerjilerini bir gruba ait olmak için harcarlar. Grubun dışında kalmamak adına grubun tüm kural ve sınırlılıklarına uyum sağlar ve grup dışında kalmamak için neredeyse “baskı” altında kalabilirler.

Bu durum, aslında içinde bulundukları yaş grubuna ve gelişim özelliklerine uygun bir gelişmedir. Bazı anne-babalar ergenlik dönemindeki çocuklarının hep evde oturup ders çalışmasından övgüyle bahsetmektedirler.

Aslında bu durum ergenlerin içinde bulunduğu ruhsal, bilişsel ve fiziksel gelişim özellikleri ile çok örtüşmemektedir ve dikkatle takip edilmesi gereken bir noktadır. Her grubun kendine ait bazı özellikleri vardır. Grubun özelliklerine uygun olan giyinme tarzları, genel davranış biçimleri, konuşma şekilleri, kullanılan ifadeler, dinlenilen müzikler, gidilen yerler, “takılınan” mekanlar, boş zaman aktiviteleri aynıdır ve bize grubun özellikleri hakkında bilgi verir.Ergenlik dönemi boyunca bir gruba ait olma ve popülerlik kavramları önem kazanmaktadır.

Coleman (1961)’ın bulgularına göre popüler olma, derslerde ve akademik başarıda üst düzey performans göstermeye değil, herhangi bir spor faaliyetine devam etmeye ve bir gruba ait olmaya bağlıdır.

Ayrıca ergenin arkadaşları tarafından aranıyor olması, arkadaşlarının onu beğenmesi ve benimsemesi, ergenin benlik saygısı için önemli bir koşuldur.Ait olunan arkadaş grubu bireyin sosyal beceri gelişimine, kişilik gelişimine, çevresi ile ilişki kurma biçimine katkılar sağlamakta ve bu becerilerin gelişimini etkilemektedir.

Akran grubu ergenin kimlik kazanım sürecini hızlandırmaktadır.

Grup, ergen için bir ayna görevi yaparak bireyin kendisini tanımasını, dışarıdan nasıl görüldüğünü bilmesini ve kendini değerlendirmesini sağlar. Grup içinde ergenlerin sosyal becerileri ve ilişki kurma şekilleri de gelişmektedir.

Ayrıca cinsiyete ait model bulma ve cinsiyet davranım kalıplarını öğrenme konusunda da grup ergene örnekler sunabilmektedir. Yaşanılan üzüntüler ve duygusal krizleri ergenler ait oldukları gruplarda çözmektedirler.

Parlee (1979) tarafından yapılan araştırma sonuçlarına göre 4.000 deneğin %51’i bir duygusal sıkıntı durumunda bu sıkıntının paylaşımı ve çözümü için ailesine değil arkadaşlarına yönelmektedir. Bu araştırmanın bir diğer sonucuna göre ergenlerin %68’inin 1-5 arasında yakın arkadaşı bulunmaktadır.

Arkadaşlarda önemli olan özellikler ise yaşlarının yakınlığı ve fiziksel görünümdür. Arkadaşlarda aranan önemli niteliklere bakıldığında ise sadık olma (%88), sıcaklık ve sevecenlik (%82), destek olma (%76), açık sözlülük (%75) ve mizah duygusu (%74) yer almaktadır.

Arkadaşlığın işlevlerine baktığımız zaman Duck (1973) bu özellikleri şöyle özetlemiştir:

 Bireye ait olma duygusu sağlaması

 Bireyin duygusal bütünlüğünü ve kararlılığını sağlaması

 Bireye iletişim fırsatı sağlaması

 Bireye yardım ve destek sağlaması

 Bireye değerli olduğu duygusunu vermesi

 Bireye başkalarına yardım etme fırsatı sağlaması

 Kişiliğin desteklenmesi

Ergen hatalı arkadaşlarından neden ayrılamaz?

En önemli nedeni, ergenin yanlışı göremiyor olmasıdır. Arkadaş ilişkilerinde arkadaşlarının kendisine göre iyi ve olumlu yanını gören ergen, ailesinin uyarılarını da dikkate alamaz, hatta yargısız infaz yaptıklarını düşünüp aileyi suçlar. Gruba giren ergen, kınanma, eleştirilme, beğenilmeme kaygılarından dolayı gruptan çıkmaktan çekinebilir.

Özellikle yetersiz özgüveni olan ve ailesi tarafından sürekli eleştirilen çocuklar kısmen de olsa arkadaş gruplarında değerli olduklarına inanırlar. Onlar için gruptan çıkma bir nevi bu değeri kaybetme anlamına gelir. Grubun aldığı -hatalı bile olsa-ortak bir karar karşısında bir üyenin muhalif davranması mızıkçılık anlamına gelir. Böyle bir durumu ise ergen kendi onuruna yakıştıramaz.

Özellikle erkek ergenlerde bunun örneği sıkça görülmektedir. Ergen, arkadaş grubundan çıksa da onu bekleyen güzel ve destekçi bir ortam olmayacağını düşünüyorsa, yani ailesini bu konuda yetersiz buluyorsa, kötü de olsa bu ortamda bulunmaya devam eder.

Çocuklarınız zaman zaman yeni arkadaşlıklar kurmakta ya da arkadaşlıklarını sürdürmekte zorlanabilir, bu nedenle kaygı ve üzüntü yaşayabilirler. Onların arkadaş ilişkilerini geliştirmelerini ve sosyalleşmelerini engelleyebilecek ya da zorlaştırabilecek nedenleri şöyle sıralayabiliriz:  

♦ Arkadaşlarının sırlarını başkalarına söylemek,

♦ Hep kendi dediğinin olmasını istemek,

♦ Paylaşmamak,

♦ Yalan söylemek,

♦ Sürekli eleştirmek,

♦ Sakınmadan konuşmak,

♦ Herkesten iyi olduğunu düşünmek,

♦ Kişisel sırlarını çok çabuk paylaşmak,

♦ Diğer çocukların hoşuna gitmeyen şeyler yapmak, (burun karıştırmak, yerli yersiz gülmek vb)

♦ Arkadaşlarının dedikodusunu yapmak vb.

Çocuklarınız bu ve buna benzer davranışlar gösteriyorsa, okulumuzdaki Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi ile iletişime geçerek, çocuklarınızın sosyal becerilerini nasıl geliştirebileceğiniz konusunda ipuçları alabilirsiniz. 

UNUTMAYALIM!

 Çocuğunuza onu ne kadar çok sevdiğinizi söyleyin ve bunu ona gösterin.

 Evinizde çocuklarınızın kendilerini değerli ve rahat hissedebilecekleri bir ortam hazırlayın.

 Eğer çocuklarınız birden fazla ise, onlara yarışma ortamından çok işbirliği ve paylaşma ortamı hazırlamaya özen gösterin.

 Arkadaş ilişkilerini geliştirmede temel olan sosyal becerilerin gelişmesi için ortamlar hazırlayın. Örneğin, grup içinde sorumluluk alma, duygularını ifade edebilme ve duygulara duyarlı olma vb.

 Çocuğunuzu olumsuz yönde eleştirme davranışınızı kontrol edin ve onun davranışlarını değerlendirirken mümkün olduğunca olumlu sözcükler kullanmaya özen gösterin. Başkalarına olumlu duygularını ifade etmeyi bilen, düşünce ayrılıklarını ve eleştirileri olumlu yönde karşılamayı öğrenen çocuklar arkadaş ilişkilerini sürdürmede daha başarılı olurlar, bunu unutmayın.

 Çocuğunuz yeni bir gruba girdiğinde ya da arkadaşları ile ilgili konuşurken onu dinleyin ve ona destek olun. Arkadaşları ile sorun yaşadığı zamanlarda onunla konuşun ve çözümleri siz bulmayın, çözüm bulmasında ona rehber olun.

 Yaşıtlarının çocuğunuzla ilgilenmelerine ve onunla iletişim kurmalarına izin verin. Sık sık diğer çocukların ve yetişkinlerin arasında olmasına fırsat yaratın.

 Onun çok eğlendiğini düşünseniz bile uzun süre televizyon, bilgisayar ya da oyuncakları ile tek başına kalmasına izin vermeyin.

 Çocuğunuzun arkadaş ilişkilerini tek bir grupla kısıtlamayın, diğer taraftan da bir anda bir çok grup içerisinde olması için de onu zorlamayın. Uygun arkadaşlar bulduğunda onu destekleyin.

 Arkadaş edinme konusunda çocuğunuza örnek olun. Kendi arkadaşlarınızı olduğu gibi kabul edip, onları çocuğunuzun yanında eleştirmeyin.

 Çocuğunuzun kendi başına kararlar almasına izin vererek onun davranışlarının sorumluluğunu almasını sağlayın.

 Evde işbirliği gerektiren ortamlar yaratmaya çaba gösterin. Ailece birlikte yapabileceğiniz etkinlikler planlayın.

 Çocuğunuzun arkadaşlarıyla ilgili şikayetlerine aşırı tepki göstermeyin ve abartmayın. Onu dinleyip anlamaya çalışın, ancak onun arkadaşlarıyla yaşadığı sorunlara çok fazla karışmayın.

 Zaman zaman onun" hayır" demesine izin verin.

Ailelere ergen için 6 öneri

1. ARKADAŞLARINI TANIMAYA ÇALIŞIN

Aile, çocuğunun arkadaş ortamını ve mümkünse arkadaşlarının ailelerini tanımaya çalışmalıdır. Bunun için kendi evinde programlar organize etmelidir.

2. ONLARI TANIMADAN ELEŞTİRMEYİN

Çocuğunun arkadaşlarını tanımadan eleştirmek ve kurduğu arkadaşlıktan men etmek yapılacak en büyük yanlışlardandır.

3. PSİKOLOJİSİNE SAYGI GÖSTERİN

Aile yukarıda anlattıklarımız bağlamında bu arkadaşlığın çocuğu için ne anlam ifade ettiğini ve çocuğunun içinde bulunduğu psikolojiyi anlamaya çalışmalıdır. Bu şekilde çocuğuna doğru ve dostane yaklaşan aile çocuğuna daha samimi gelecektir.

4. ONA KARŞI OBJEKTİF OLMAYA ÇALIŞIN

Çocuğunun arkadaşları gerçekten kötü ise ve bu arkadaşlık zarar verir nitelikteyse, aile öncelikle bu arkadaşları tanımalı ve gerçekten tanıdığına çocuğunu inandırabilmelidir. Bu konuda bu arkadaşlarının önce iyi taraflarını görmeli ve çocuğuna bunları aktarmalı, gözlemlediği yanlışları ve kaygılandığı hususları çocuğuyla paylaşmalıdır. Bu şekilde çocuk ebeveynin objektif olduğunu düşünür.

5. SADECE NASİHAT ETMEK YETMEZ

Nasihatler bu dönemde pek fazla işe yaramaz. Bu sebeple bu konu ile ilgili çocuğa aktarılması gerekenler varsa paylaşımcı bir ortam içinde ergenin de fikirleri alınarak ergene sunulmalıdır.

6. OLUMLU HAREKETLERİNİ DESTEKLEYİN

Ergenin olumlu arkadaş ilişkileri desteklenmelidir. Ebeveyn, onunla ortak paydalar bulabilmeli, sadece “yasakçı” konumunda olmamalıdır.  

 
Anahtar Kelimeler:nsan, doğduğu, andan, itibaren, gelişmeye, başlar, Çocuk, için, annesi, babası, ,
Kaynak / Editör: Okunma Sayısı: 625
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu habere hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yaşam Haberleri
4.4 milyon genç işsiz ve eğitimsiz
Kapıcılık yapan baba, rektör oğluna nafaka davası açtı
Su stresi yaşanacak

Su stresi yaşanacak
Yurt başvuruları başladı
'Doçent cinayeti'nde sekreterin ses kaydı çıktı
Yurtta kalacak öğrencilere önemli uyarı
İş hayatındaki kadın sayısı artıyor
Diğer Başlıklar

İşte Türkiye'nin yaşanacak illeri
2014 Kpss Lisans Puan Sıralaması
Yurt ve burs için alternatif öneri
Aile ve Sosyal Politikalar Uzman Yardımcılığı Alım İlanı
4.4 milyon genç işsiz ve eğitimsiz
Üniversitenin Tanıtımını Öyle Bir Yaptılar Ki
Ömür törpüsü 11 davranış
YÖK öğrenciler için yatay geçiş rehberi hazırladı
Üniversite öğrencileri seyyah oldu
Köşe Yazarı veya Editör Olmak İstermisiniz?

Yazar Olmak İstermisiniz ?

Bulten.Gen.Tr Eğitim Ajansı

Ulusal Gazeteler
Yazarlar 
Anket

Cumhurbaşkanlığı seçiminde kime oy vereceksiniz?


  Kararsızım88 Kişi (% 5 )
  Sandığa gitmeyeceğim61 Kişi (% 3 )
  Ekmeleddin İhsanoğlu664 Kişi (% 41 )
  Recep Tayyip Erdoğan661 Kişi (% 40 )
  Selahaddin Demirtaş143 Kişi (% 8 )

Toplam 1617 Kişi

Hava Durumu ( İstanbul )
Bugün
20°C - 27°C
Çarşamba
21°C - 29°C
Perşembe
20°C - 29°C
Cuma
20°C - 27°C
Namaz Vakitleri ( İstanbul )

İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
03:0505:2313:1317:1420:4522:43

17 Haziran 2014 Salı
Röportajlar
Prof. Dr. Alaattin Karaca: “İnsanlarla ilişkiler dervişane olmalı”
Röportaja sizi tanıyarak başlamak isterim. Kimdir Alaattin Karaca? Kendinizi bize tanıtır mısınız? 1963’te Çorum’da doğdum. Babam b...
»
»
»
Tarihte Bugün
1969 - Türkiye'de bira sanayiinin gelişmesi nedeniyle Emniyet Müdürlüğü birayı alkollü içki saymamaya karar verdi.
2000 - Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer , 9 Eylül Üniversitesi Rektörlüğü'ne Emin Atıcı'yı atadı. Atıcı Yüksek Öğrenim Kurulu listesinde üçüncü sıradaydı.
1949 - Veliefendi Hipodromu'nda seyirciler at yarışlarına hile karıştığı iddiasıyla hakem kulesini ve tribünleri yaktı
1932 - Türkiye Güzeli Keriman Halis Belçika'da Dünya Güzellik Kraliçesi seçildi
Kim Kimdir
Günün Sözü
Kadınları okutunuz, kadını okutmayan millet yükselemez
(Hacı Bektaşı Veli)
Süper Lig
TakımlarOGBMAvPuan
Fenerbahçe3423564174
Galatasaray34181152765
Beşiktaş34171162062
Sivasspor3416513553
Trabzonspor34141191253
Kasimpaşa34131291751
Kardemir Karabüks34131110-150
Bursaspor34121012-646
Gençlerbirliği3413615-445
Akhisar Belediye 3412814-1144
Eskişehirspor34101212-242
Torku Konyaspor3411914342
Çaykur Rizespor34101212042
Gaziantepspor3410717-2037
Kayseri Erciyessp3410717-1637
Elaziğspor3410420-2434
Medical Park Anta3461315-1331
Kayserispor347819-2829
Arşiv Arama
Facebook
Bu Hafta Google

Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Sayfalar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,33ms
DMCA.com