Bugün - 24 Kasım 2014 Pazartesi
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Sayfalar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.bulten.gen.tr Logo
İstanbul 11°C
Haber Detayları

Ergenlik Döneminde Arkadaşlık

nsan doğduğu andan itibaren gelişmeye başlar. Çocuk için annesi ve babası en önemli örneklerdir. İlköğretime başladığında anne-babaya öğretmeni de eklenir. Ancak ergenlik dönemine gelindiğinde bu durum değişir...

Yaşam Haberi - 6 Ekim 2013 Pazar - 16:08
Resmi büyütmek için üzerini tıklayın...

Anne–baba en iyi örnek olma yerine ergenin çatışma yaşadığı kişiler haline gelirler. İşte bu dönemde genç kendisine yeni örnekler bulur ki bunlar da çoğunlukla arkadaşları olur. Arkadaş edinme ve arkadaşlık ilişkisi çok erken yaşlarda başlar.

Ergen için bu dönemde arkadaşlarının önemi büyüktür. Arkadaşlar arasında gruplar oluşturulur ve bu grupların kendilerine özgü kuraları vardır. Ergen onu en iyi anlayan kişilerin artık arkadaşları olduğunu düşünmektedir. Dolayısıyla bu dönemde ailenin arkadaşlarına karışmasına veya onlarla vakit geçirmesine izin verilmemesine şiddetle tepki gösterirler. Kendisine konulan yasaklara sonuna kadar direnir ve sınırlarını zorlamaktan çekinmezler.

Bu noktada anne ve babanın vereceği tepki önem kazanmaktadır. Ergenlik döneminde arkadaş edinemeyen, arkadaşlık ilişkisi kuramayan bir ergendeki bu boşluğu ailenin sevgisi ve yakınlığı dolduramaz.

Genç, arkadaş grubunun içinde doğru ilişkiler geliştirmeyi, ilgilerini, yapmaktan hoşlandığı ve hoşlanmadığı şeyleri keşfetmeyi, karşı cins ile iletişim kurmayı ve kendisini anlamayı öğrenir. Ancak aile hiçbir zaman gencin yerine onun arkadaşlarını seçmemeli, arkadaşlarının yanında ergeni küçük düşürücü veya kıyaslayıcı hareketlerden kaçınmalıdır.

Ergenler neredeyse tüm enerjilerini bir gruba ait olmak için harcarlar. Grubun dışında kalmamak adına grubun tüm kural ve sınırlılıklarına uyum sağlar ve grup dışında kalmamak için neredeyse “baskı” altında kalabilirler.

Bu durum, aslında içinde bulundukları yaş grubuna ve gelişim özelliklerine uygun bir gelişmedir. Bazı anne-babalar ergenlik dönemindeki çocuklarının hep evde oturup ders çalışmasından övgüyle bahsetmektedirler.

Aslında bu durum ergenlerin içinde bulunduğu ruhsal, bilişsel ve fiziksel gelişim özellikleri ile çok örtüşmemektedir ve dikkatle takip edilmesi gereken bir noktadır. Her grubun kendine ait bazı özellikleri vardır. Grubun özelliklerine uygun olan giyinme tarzları, genel davranış biçimleri, konuşma şekilleri, kullanılan ifadeler, dinlenilen müzikler, gidilen yerler, “takılınan” mekanlar, boş zaman aktiviteleri aynıdır ve bize grubun özellikleri hakkında bilgi verir.Ergenlik dönemi boyunca bir gruba ait olma ve popülerlik kavramları önem kazanmaktadır.

Coleman (1961)’ın bulgularına göre popüler olma, derslerde ve akademik başarıda üst düzey performans göstermeye değil, herhangi bir spor faaliyetine devam etmeye ve bir gruba ait olmaya bağlıdır.

Ayrıca ergenin arkadaşları tarafından aranıyor olması, arkadaşlarının onu beğenmesi ve benimsemesi, ergenin benlik saygısı için önemli bir koşuldur.Ait olunan arkadaş grubu bireyin sosyal beceri gelişimine, kişilik gelişimine, çevresi ile ilişki kurma biçimine katkılar sağlamakta ve bu becerilerin gelişimini etkilemektedir.

Akran grubu ergenin kimlik kazanım sürecini hızlandırmaktadır.

Grup, ergen için bir ayna görevi yaparak bireyin kendisini tanımasını, dışarıdan nasıl görüldüğünü bilmesini ve kendini değerlendirmesini sağlar. Grup içinde ergenlerin sosyal becerileri ve ilişki kurma şekilleri de gelişmektedir.

Ayrıca cinsiyete ait model bulma ve cinsiyet davranım kalıplarını öğrenme konusunda da grup ergene örnekler sunabilmektedir. Yaşanılan üzüntüler ve duygusal krizleri ergenler ait oldukları gruplarda çözmektedirler.

Parlee (1979) tarafından yapılan araştırma sonuçlarına göre 4.000 deneğin %51’i bir duygusal sıkıntı durumunda bu sıkıntının paylaşımı ve çözümü için ailesine değil arkadaşlarına yönelmektedir. Bu araştırmanın bir diğer sonucuna göre ergenlerin %68’inin 1-5 arasında yakın arkadaşı bulunmaktadır.

Arkadaşlarda önemli olan özellikler ise yaşlarının yakınlığı ve fiziksel görünümdür. Arkadaşlarda aranan önemli niteliklere bakıldığında ise sadık olma (%88), sıcaklık ve sevecenlik (%82), destek olma (%76), açık sözlülük (%75) ve mizah duygusu (%74) yer almaktadır.

Arkadaşlığın işlevlerine baktığımız zaman Duck (1973) bu özellikleri şöyle özetlemiştir:

 Bireye ait olma duygusu sağlaması

 Bireyin duygusal bütünlüğünü ve kararlılığını sağlaması

 Bireye iletişim fırsatı sağlaması

 Bireye yardım ve destek sağlaması

 Bireye değerli olduğu duygusunu vermesi

 Bireye başkalarına yardım etme fırsatı sağlaması

 Kişiliğin desteklenmesi

Ergen hatalı arkadaşlarından neden ayrılamaz?

En önemli nedeni, ergenin yanlışı göremiyor olmasıdır. Arkadaş ilişkilerinde arkadaşlarının kendisine göre iyi ve olumlu yanını gören ergen, ailesinin uyarılarını da dikkate alamaz, hatta yargısız infaz yaptıklarını düşünüp aileyi suçlar. Gruba giren ergen, kınanma, eleştirilme, beğenilmeme kaygılarından dolayı gruptan çıkmaktan çekinebilir.

Özellikle yetersiz özgüveni olan ve ailesi tarafından sürekli eleştirilen çocuklar kısmen de olsa arkadaş gruplarında değerli olduklarına inanırlar. Onlar için gruptan çıkma bir nevi bu değeri kaybetme anlamına gelir. Grubun aldığı -hatalı bile olsa-ortak bir karar karşısında bir üyenin muhalif davranması mızıkçılık anlamına gelir. Böyle bir durumu ise ergen kendi onuruna yakıştıramaz.

Özellikle erkek ergenlerde bunun örneği sıkça görülmektedir. Ergen, arkadaş grubundan çıksa da onu bekleyen güzel ve destekçi bir ortam olmayacağını düşünüyorsa, yani ailesini bu konuda yetersiz buluyorsa, kötü de olsa bu ortamda bulunmaya devam eder.

Çocuklarınız zaman zaman yeni arkadaşlıklar kurmakta ya da arkadaşlıklarını sürdürmekte zorlanabilir, bu nedenle kaygı ve üzüntü yaşayabilirler. Onların arkadaş ilişkilerini geliştirmelerini ve sosyalleşmelerini engelleyebilecek ya da zorlaştırabilecek nedenleri şöyle sıralayabiliriz:  

♦ Arkadaşlarının sırlarını başkalarına söylemek,

♦ Hep kendi dediğinin olmasını istemek,

♦ Paylaşmamak,

♦ Yalan söylemek,

♦ Sürekli eleştirmek,

♦ Sakınmadan konuşmak,

♦ Herkesten iyi olduğunu düşünmek,

♦ Kişisel sırlarını çok çabuk paylaşmak,

♦ Diğer çocukların hoşuna gitmeyen şeyler yapmak, (burun karıştırmak, yerli yersiz gülmek vb)

♦ Arkadaşlarının dedikodusunu yapmak vb.

Çocuklarınız bu ve buna benzer davranışlar gösteriyorsa, okulumuzdaki Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi ile iletişime geçerek, çocuklarınızın sosyal becerilerini nasıl geliştirebileceğiniz konusunda ipuçları alabilirsiniz. 

UNUTMAYALIM!

 Çocuğunuza onu ne kadar çok sevdiğinizi söyleyin ve bunu ona gösterin.

 Evinizde çocuklarınızın kendilerini değerli ve rahat hissedebilecekleri bir ortam hazırlayın.

 Eğer çocuklarınız birden fazla ise, onlara yarışma ortamından çok işbirliği ve paylaşma ortamı hazırlamaya özen gösterin.

 Arkadaş ilişkilerini geliştirmede temel olan sosyal becerilerin gelişmesi için ortamlar hazırlayın. Örneğin, grup içinde sorumluluk alma, duygularını ifade edebilme ve duygulara duyarlı olma vb.

 Çocuğunuzu olumsuz yönde eleştirme davranışınızı kontrol edin ve onun davranışlarını değerlendirirken mümkün olduğunca olumlu sözcükler kullanmaya özen gösterin. Başkalarına olumlu duygularını ifade etmeyi bilen, düşünce ayrılıklarını ve eleştirileri olumlu yönde karşılamayı öğrenen çocuklar arkadaş ilişkilerini sürdürmede daha başarılı olurlar, bunu unutmayın.

 Çocuğunuz yeni bir gruba girdiğinde ya da arkadaşları ile ilgili konuşurken onu dinleyin ve ona destek olun. Arkadaşları ile sorun yaşadığı zamanlarda onunla konuşun ve çözümleri siz bulmayın, çözüm bulmasında ona rehber olun.

 Yaşıtlarının çocuğunuzla ilgilenmelerine ve onunla iletişim kurmalarına izin verin. Sık sık diğer çocukların ve yetişkinlerin arasında olmasına fırsat yaratın.

 Onun çok eğlendiğini düşünseniz bile uzun süre televizyon, bilgisayar ya da oyuncakları ile tek başına kalmasına izin vermeyin.

 Çocuğunuzun arkadaş ilişkilerini tek bir grupla kısıtlamayın, diğer taraftan da bir anda bir çok grup içerisinde olması için de onu zorlamayın. Uygun arkadaşlar bulduğunda onu destekleyin.

 Arkadaş edinme konusunda çocuğunuza örnek olun. Kendi arkadaşlarınızı olduğu gibi kabul edip, onları çocuğunuzun yanında eleştirmeyin.

 Çocuğunuzun kendi başına kararlar almasına izin vererek onun davranışlarının sorumluluğunu almasını sağlayın.

 Evde işbirliği gerektiren ortamlar yaratmaya çaba gösterin. Ailece birlikte yapabileceğiniz etkinlikler planlayın.

 Çocuğunuzun arkadaşlarıyla ilgili şikayetlerine aşırı tepki göstermeyin ve abartmayın. Onu dinleyip anlamaya çalışın, ancak onun arkadaşlarıyla yaşadığı sorunlara çok fazla karışmayın.

 Zaman zaman onun" hayır" demesine izin verin.

Ailelere ergen için 6 öneri

1. ARKADAŞLARINI TANIMAYA ÇALIŞIN

Aile, çocuğunun arkadaş ortamını ve mümkünse arkadaşlarının ailelerini tanımaya çalışmalıdır. Bunun için kendi evinde programlar organize etmelidir.

2. ONLARI TANIMADAN ELEŞTİRMEYİN

Çocuğunun arkadaşlarını tanımadan eleştirmek ve kurduğu arkadaşlıktan men etmek yapılacak en büyük yanlışlardandır.

3. PSİKOLOJİSİNE SAYGI GÖSTERİN

Aile yukarıda anlattıklarımız bağlamında bu arkadaşlığın çocuğu için ne anlam ifade ettiğini ve çocuğunun içinde bulunduğu psikolojiyi anlamaya çalışmalıdır. Bu şekilde çocuğuna doğru ve dostane yaklaşan aile çocuğuna daha samimi gelecektir.

4. ONA KARŞI OBJEKTİF OLMAYA ÇALIŞIN

Çocuğunun arkadaşları gerçekten kötü ise ve bu arkadaşlık zarar verir nitelikteyse, aile öncelikle bu arkadaşları tanımalı ve gerçekten tanıdığına çocuğunu inandırabilmelidir. Bu konuda bu arkadaşlarının önce iyi taraflarını görmeli ve çocuğuna bunları aktarmalı, gözlemlediği yanlışları ve kaygılandığı hususları çocuğuyla paylaşmalıdır. Bu şekilde çocuk ebeveynin objektif olduğunu düşünür.

5. SADECE NASİHAT ETMEK YETMEZ

Nasihatler bu dönemde pek fazla işe yaramaz. Bu sebeple bu konu ile ilgili çocuğa aktarılması gerekenler varsa paylaşımcı bir ortam içinde ergenin de fikirleri alınarak ergene sunulmalıdır.

6. OLUMLU HAREKETLERİNİ DESTEKLEYİN

Ergenin olumlu arkadaş ilişkileri desteklenmelidir. Ebeveyn, onunla ortak paydalar bulabilmeli, sadece “yasakçı” konumunda olmamalıdır.  

Facebook'ta Paylaş
 
Anahtar Kelimeler:nsan, doğduğu, andan, itibaren, gelişmeye, başlar, Çocuk, için, annesi, babası, ,
Kaynak / EditörOkunma Sayısı: 824
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu habere hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yaşam Haberleri
Üniversiteli Sultan'ın hazin ölümü
6 üniversiteli biriktirdikleri harçlıklarıyla lokanta açtı
Dünyanın en büyük yerkabuğu delikleri

Dünyanın en büyük yerkabuğu delikleri
Hitler'in yeğenleri soylarını tüketme kararı aldı
Stres, fobi, kaygı ve kötü anılarınızdan kurtulun
Felsefe profesörü Uluğ Nutku yaşamını yitirdi
Et yemeklerini hangi içecekle tüketmeliyiz?
Diğer Başlıklar

Öğretmenlerin Yüzde 69'u Mesleğini Bırakmayı Düşünüyor
Paralelcilerin güçlü olmadığı üniversite yok
Türkiye'nin yüzde 20'si yardımlarla geçiniyor
10 yıl sonra göz kırparak internete bağlanacağız
4 yıl içinde 771 bin öğretmen adayı daha mezun olacak
5 dil bilen öğretmen yumurta satıyor
Şoförlük yaptığı üniversiteye aracını bağışladı
Tunceli Üniversitesi'nin adı değişiyor
Hayatınızı mahveden 12 zehirli düşünce
Nazım Hikmet’in ‘Severmişim Meğer’ şiiri son 50 yılın en iyi 50 şiirinden biri seçildi
Köşe Yazarı veya Editör Olmak İstermisiniz?

Yazar Olmak İstermisiniz ?

Bulten.Gen.Tr Eğitim Ajansı

Ulusal Gazeteler
Yazarlar 
Anket

Mülakatlı alımlarda adaletin işlediğine inanıyor musunuz?


  
Bazen14 Kişi (%13 )
  
Evet7 Kişi (%6 )
  
Hayır88 Kişi (%81 )

Toplam 109 Kişi

Hava Durumu ( İstanbul )
Bugün
8°C - 11°C
Salı
6°C - 10°C
Çarşamba
6°C - 9°C
Perşembe
6°C - 8°C
Namaz Vakitleri ( İstanbul )

İmsakGüneşÖğleİkindiAkşamYatsı
05:0906:5312:0114:3016:5018:21

24 Kasım 2014 Pazartesi
Röportajlar
Prof. Dr. Alaattin Karaca: “İnsanlarla ilişkiler dervişane olmalı”
Röportaja sizi tanıyarak başlamak isterim. Kimdir Alaattin Karaca? Kendinizi bize tanıtır mısınız? 1963’te Çorum’da doğdum. Babam b...
»
»
»
Tarihte Bugün
2006 - Öğretmenler Günü
1988 - Filistin Devleti kuruldu
1981 - Atatürk'ün 100. doğum yıl dönümü olan 1981 yılında, 24 Kasımın her yıl Öğretmenler Günü olarak kutlanması kararlaştırıldı.
1934 - Cumhurbaşkanı Gazi Mustafa Kemal, Meclisten çıkan kanunla ''Atatürk'' soyadını aldı.
Kim KimdirTümünü Göster
Günün Sözü
İnsanlara akılları ölçüsünde söz söyleyiniz.
(Hz. Muhammed)
Süper Lig
TakımlarOGBMAvPuan
Elaziğspor3410420-2434
Medical Park Anta3461315-1331
Kayserispor347819-2829
Sanica Boru Elazi288416-2128
Beşiktaş A.ş.10622420
Fenerbahçe A.ş.9612419
Galatasaray A.ş.10613-219
Mersin İdmanyurdu10523417
Trabzonspor A.ş.10361315
Akhisar Belediye 10433015
Gaziantepspor10433-115
İstanbul Başakşeh10352814
Bursaspor9423614
Gençlerbirliği10343213
Kasimpaşa A.ş.10343013
Torku Konyaspor10334012
Eskişehirspor10253-311
Çaykur Rizespor A10244-410
Arşiv Arama
Facebook
Bu Hafta Google

Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Sayfalar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,69ms
DMCA.com